آیا عزت نفس(Self-Esteem) بالا مفید است؟ بازبینی یک سوال کلاسیک

آیا عزت نفس بالا مفید است؟ بازبینی یک سوال کلاسیک

 

عزت نفس بدون شک گسترده ترین متغیر مورد مطالعه در علوم رفتاری و اجتماعی است که هر ساله هزاران مطالعه در این زمینه توسط محققان روانشناسی و رشته های مرتبط انجام می شود.

اگرچه کتابهای محبوب بیشماری مزایای گسترده آن را بیان می کنند، اما بحث در ادبیات علمی در مورد اینکه آیا این فواید واقعاً وجود دارد یا خیر همچنان ادامه دارد.

با توجه به سطح بالای توجه رسانه ها و توجه علمی، ضروری است که ما درک عمیق تری از پیامدهای واقعی عزت نفس در دنیای واقعی به دست آوریم. اگر عزت نفس بالا سودمند باشد، مداخلاتی که باعث افزایش عزت نفس در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می شود ممکن است شانس موفقیت آنها را در حوزه های مهم زندگی مانند روابط، مدرسه و کار افزایش دهد. با این حال، اگر عزت نفس بالا فقط یک پدیده اولیه موفقیت در زندگی باشد (یعنی موفقیت در زندگی منجر به عزت نفس بالاتر می شود تا برعکس)، تلاش هایی که با هدف افزایش عزت نفس (چه از طریق مداخلات هدفمند، درمان یا کتاب های خودیاری) انجام می شود بی فایده است. حتی این نگرانی وجود دارد که جنبش مرتبط با عزت نفس، در تلاش برای بالا بردن عزت نفس کودکان، نتیجه معکوس داشته باشد و به جای پرورش احساس واقعی خود ارزشمندی، باعث افزایش خودشیفتگی شود.

قبل از بررسی شواهد، به طور خلاصه به چگونگی تعریف و ارزیابی عزت نفس می پردازیم. عزت نفس به ارزیابی ذهنی یک فرد از ارزش خود به عنوان یک شخص اشاره دارد. بنابراین، عزت نفس بنا به تعریف یک ساختار ذهنی است و لزوماً ویژگی ها و شایستگی های عینی یک فرد را منعکس نمی کند. مهم است که عزت نفس را از خودشیفتگی متمایز کنیم، زیرا هر دو سازه شامل ارزیابی های مثبت از خود هستند

. این بررسی حول شش دسته کلی از پیامدها سازماندهی شده است: روابط اجتماعی، مدرسه، کار، سلامت روان، سلامت جسمانی و رفتار ضد اجتماعی. برای هر دسته، گزاره های نظری اصلی را به طور مختصر خلاصه می کنیم (در صورت وجود) و سپس یافته ها را ارائه می کنیم.

  • روابط اجتماعی

به طور خلاصه، یافته ها نشان می دهد که افراد با عزت نفس بالا تمایل به داشتن روابط اجتماعی بهتری دارند، اما تحقیقات بیشتری در مورد انتقال رابطه و خود ارزیابی های خاص رابطه مورد نیاز است. اگرچه اندازه متوسط اثر کوچک است، اما با توجه به اینکه زمانی که عوامل مخدوش کننده متغیر سوم بالقوه کنترل می شوند، اثر احتمالا قوی است.

  • مدرسه

به طور خلاصه، یافته های تجربی این فرضیه را تایید می کند که افراد با عزت نفس بالا تمایل به عملکرد بهتر در مدرسه دارند. اگرچه میانگین اندازه اثر کوچک است، اما با توجه به اینکه هنگام کنترل متغیرهای سوم مربوطه رابطه برقرار است، احتمالاً قوی است

 

  • کار

به طور خلاصه، شواهد حاکی از آن است که افراد با عزت نفس بالا تمایل دارند در کار رضایت بیشتری داشته باشند و موفق تر باشند، اگرچه این تأثیر احتمالاً اندک است. با این حال، تحقیقات طولی بیشتری مورد نیاز است که مخدوشات متغیر سوم بالقوه را کنترل کند. علاوه بر این، مطالعات اندکی تأثیرات عزت نفس را بر گذارهای مهم در حوزه کاری، مانند یافتن شغل، ارتقاء شغلی و بیکار شدن، آزمایش کرده اند.

 

  • سلامت روان

به طور خالصه، شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد افراد با عزت نفس پایین بیشتر احتمال دارد مشکلات سلامت روان ی را تجربه کنند.

 

  • سلامت جسمانی

به طور خلاصه، افراد با عزت نفس بالا، بر اساس معیارهای عینی و ذهنی سلامت، نسبت به افراد دارای عزت نفس پایین، سالم تر هستند. اندازه اثر برای پیامدهای سلامت از نظر اندازه شبیه به برآوردهای فراتحلیلی برای حوزه‌های روابط اجتماعی، مدرسه، کار و سلامت روان بود. برخی از مطالعات اثرات کنترل کننده عوامل مخدوش کننده متغیر سوم را نشان دادند. علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که ارتباطات اجتماعی قوی میانجی تأثیرات عزت نفس بر سلامتی است. با این حال، تعداد مطالعات طولی نسبتاً کم است و یافته‌ها کاملاً در داخل یا بین مطالعات سازگار نیستند. بنابراین، تحقیقات بیشتری برای به دست آوردن بینش قوی تر مورد نیاز است.

 

  • رفتار ضد اجتماعی

به طور خلاصه، شواهد متا تحلیلی قوی وجود دارد مبنی بر اینکه عزت نفس پایین به طور همزمان با رفتار ضد اجتماعی مرتبط است، و مطالعات طولی نشان می دهد که عزت نفس پایین به طور آینده نگر با رفتار ضد اجتماعی مرتبط است. با این حال، تعداد مطالعات طولی هنوز کم است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

نکات مهم:

اهمیت عملی یافته های حاضر را نباید بیش از حد یا دست کم گرفت. اگرچه قدرت پیش‌بینی عزت‌نفس با یافته‌های معمولی در ادبیات روان‌شناختی قابل مقایسه است، با این وجود، عزت‌نفس بخش کوچکی از واریانس را در بیشتر پیامدهای دنیای واقعی توضیح می‌دهد. باومایستر و همکاران (۲۰۰۳) استدلال کرد که چنین اندازه های اثر کوچک سرمایه گذاری در مداخلات برای بهبود عزت نفس را توجیه نمی کند. با این حال، بسیاری از درمان‌های پزشکی که اثرات مشابه یا ضعیف‌تری دارند، به طور معمول به عموم مردم داده می‌شوند. به عنوان مثال، اثر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن بر درد فقط ۰.۱۴ = r است و اثر آسپرین بر خطر مرگ ناشی از حمله قلبی ۰.۰۲ = r است.

در نهایت، شواهد موجود عمدتاً مبتنی بر نمونه‌هایی از کشورهای غربی است، که نیاز به تحقیقات بیشتر با نمونه‌هایی از آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی را قبل از رسیدن به نتیجه‌گیری در مورد مزایای عزت نفس در این زمینه‌ها برجسته می‌کند.

 

نتیجه گیری

عزت نفس بالا ممکن است شروع و حفظ روابط اجتماعی را تسهیل کند، در‌نتیجه شبکه اجتماعی قوی‌تر و در دسترس بودن بیشتر حمایت عاطفی، ابزاری و اطلاعاتی است که ممکن است منجر به نتایج مثبت در بسیاری از حوزه‌های زندگی فراتر از روابط (مانند مدرسه، کار، سلامت روان و سلامت جسمی) شود. عزت نفس بالا همچنین باعث تقویت پشتکار پس از طرد شدن و شکست می شود، که دوباره ممکن است منجر به نتایج بهتر در مدرسه، کار، روابط و سلامت شود.

یافته‌های حاضر از مفاهیم نظری عزت‌نفس به‌عنوان یک صفت انطباقی که تأثیرات گسترده‌ای بر سازگاری و سازگاری سالم دارد، حمایت می‌کند و پیشنهاد می‌کند که مداخلات با هدف افزایش عزت نفس ممکن است برای افراد و جامعه به‌عنوان یک کل مفید باشد. با این حال، محققان، پزشکان و مردم باید مراقب باشند که اشتباهات مشابهی را که در جریان جنبش عزت نفس در دهه ۱۹۷۰ رخ داد، مرتکب نشوند. مهم‌تر از همه، مداخلات عزت‌نفس نباید در مدارس یا زمینه‌های دیگر معرفی شوند تا زمانی که دانش قوی‌تری در مورد اینکه چگونه عزت نفس را می‌توان بر اساس پایداری بهبود بخشید و مداخلاتی که برای کدام افراد و در چه زمینه‌هایی مؤثر است، نداشته باشیم.

هنگام ایجاد و اجرای مداخلات عزت نفس باید چندین اخطار دیگر در نظر گرفت. اولاً، عزت نفسی که با مداخلات تقویت می‌شود، ممکن است مزایایی مشابه عزت نفس بالا به‌طور طبیعی نداشته باشد. دوم، مداخلات عزت نفس ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد، اگر در نهایت منجر به افزایش خودشیفتگی شود تا عزت نفس واقعی. سوم، مداخلات باید افراد در معرض خطر عزت نفس پایین (یا کسانی که قبلاً عزت نفس پایینی دارند) را هدف قرار دهند، زیرا این افراد بیشترین نیاز را به بهبود عزت نفس دارند. چهارم، ممکن است افزایش عزت نفس افراد با عزت نفس پایین به خصوص دشوار باشد، زیرا آنها واکنش های نامطلوبی نسبت به تاکیدات طراحی شده برای بهبود عزت نفس خود نشان می دهند. پنجم، برای بهبود طراحی مداخلات مؤثر، به درک عمیق‌تری از مکانیسم‌های بین فردی و درون فردی که مزایای عزت نفس بالا را توضیح می‌دهند، نیاز است. در نهایت، مداخلات عزت نفس که در زمینه های پژوهشی موثر هستند ممکن است به مداخلات در سطح جمعیت نرسد.

 

اگر به دنبال خدمات درمانی هستید؟ با ما در تماس باشید: مشاوره آنلاین

 

Orth, U., & Robins, R. W. (2022). Is high self-esteem beneficial? Revisiting a classic question. The American psychologist۷۷(۱), ۵–۱۷. https://doi.org/10.1037/amp0000922

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

صفحه اصلی
حساب کاربری
0
جستجو
Verified by MonsterInsights